02:59 СИСТЕМА ТА ЗАКОНИ її РОЗВИВАННЯ Суть системного підходу під час творчого розв'язування завдання | ||||||||||
Тема 4. СИСТЕМА ТА ЗАКОНИ її РОЗВИВАННЯ 1 Суть системного підходу під час творчого розв'язування завдання Зростання складності інженерних завдань, що містять, окрім технічних проблем, екологічні, економічні, соціальні й політичні, потребує застосовувати методи, згрунтовані не на інтуїції та випадковості, а неухильно враховують закономірності розвивання технічних об’єктів. Досліджуючи, як розвивається техніка, й проектуючи технічні об’єкти, дедалі ширше використовують системний підхід. Суть системного підходу полягає в тому, що будь-який технічний об’єкт розглядають як систему взаємопов’язаних складників, які створюють одне ціле, і враховують взаємні зв’язки між окремими складниками та між складниками й системою. Поділ системи на складники дає підстави розглядати її якнайменше на трьох рівнях; підсистема, система, надсистема [6-8] Наприклад, для верстата-автомата, як ТС (рис. 4.1) автоматична лінія є надсистема (НС) І порядку, автоматичний цех - надсистема ТТ порядку, а завод-автомат - надсистема Ш порядку. Підсистемами (ПС) І порядку для верстата-автомата є механізми головного руху, подавання, завтоматизованого змінювання розтаиюваності інструмента тощо. Підсистемами II порядку, наприлад, для механізму головного руху є шпиндельний вузол, коробка передавання, електродвигун. Підсистемами III порядку є деталі. Складники, що утворюють ТС, тільки відносно неподільні частини цілого. Для будь-якої системи можна виділити підсистему та над систему. Для системи «механізм головного руху верстата» складники: різальний інструмент, вал, пасовий передавач, двигун будуть підсистемами, а верстат надсистемою.
Заьод-авгомат Ті: порядку И порядку І порядку 1 порядку И порядку ПІ порядку я у. Автоматичний цех Автоматична віиія ВЕРСТЛТ-АВ’ҐОМАТ Система Механізм =г~: Вузол ~~Т~ Деталь І Рисунок 4.1 - Ієрархія системи на прикладі всрстата-автомата
Минулий етап Теперішній етап Надеистема НС Технічка система ТС Підсистема 1ЇС Рисунок 4.2 - Системний оператор дев яти- екранна схема талановитого мислення Щоб повніше розглядати систему, треба завжди уявляти її в минулому, теперішньому та майбутньому часі. Пов’язавши структуру системи із часовою характеристикою, одержимо так званий системний оператор - де- в ятиекрапну схему талановитого мислення (рис. 4.2). Вона дає змогу побачити взаємозв’язок змінюваних складників. Наприклад, в одному із цехів підприємства, що виробляло фурнітуру, потрібно було забирати з контейнера та орієнтувати в певний спосіб дрібні деталі складної форми. Було випробувано багато пристроїв, але вони виявилися неефективними. Коли завдання проаналізували в часі, виявилося, що ці деталі на попередньому етапі під час | ||||||||||
|
Всього коментарів: 0 | |